הנהלת חשבונות לחברה קטנה

הנהלת חשבונות לחברה קטנה

הנהלת חשבונות לחברה קטנה

לא פעם פונים אל משרדנו לקוחות המתכוונים לפתוח עסק חדש, שאינו גדול במיוחד בתור התחלה, ומתלבטים האם להירשם כחברה בע"מ או כעוסק מורשה. מאמר זה נועד להסביר מספר דברים חשובים על הנהלת החשבונות למי ששוקל לפתוח חברה בע"מ קטנה. תחילה יוסבר לגבי היתרונות של חברה בע"מ קטנה לעומת עוסק מורשה, ולאחר מכן לגבי סוגיות מהותיות בהנהלת החשבונות שלה.

דברו איתנו

יש יתרונות לחברה בע"מ

המילים בע"מ הן ראשי התיבות של "בעירבון מוגבל" ולכך משמעות משפטית רבה. המשמעות היא שקיים מעין "מסך" בין החברה לבין בעלי השליטה בה, כך שבמקרה והחברה נקלעת לקשיים פיננסיים ואינה מסוגלת לעמוד בהתחייבות כזו או אחרת – לא ניתן לתבוע ולקבל את הכסף מהונם האישי של הבעלים. יחד עם זאת, ראוי לציין כי במקרים חריגים ובעיקר בהתנהלות שלא בתום לב, עלול בית המשפט  "להרים" את "המסך" ולאפשר תביעה מהונם האישי של הבעלים. אולם מקרים אלו נדירים למדי.

על כל פנים, מדובר בהגנה חשובה המאפשרת לנהל את עסקי החברה ללא סיכון להון האישי. לכן בחירה זו בהחלט יכולה להתאים למי שמעסיק מספר עובדים, למי שמתכוון ליטול הלוואות לצורך צמיחה והתרחבות, למי שמתכוון לעבוד מול ספקים שונים וכדומה. למעשה, ככל שמדובר בעסק גדול יותר כך החשיבות והכדאיות של הקמת חברה בע"מ עולה, אם כי היתרונות בהחלט קיימים גם עבור חברות קטנות. בנוסף לכך, קיים יתרון מבחינת מס המוטל על רווחי החברות ,  באמצעות תכנון מס נכון ניתן להביא לחיסכון משמעותי בהשוואה למס שמשלמים יחידים. ראוי להדגיש כי נושא זה מצריך בחינה מעמיקה.

מצד שני, חשוב לזכור כי לחברה בע"מ יש גם יותר הוצאות מפן הניהול הפיננסי, בהתאם לדרישות בחוק החברות. בין היתר, קיימת אגרה שנתית לרשם החברות, תשלום לרואה חשבון מבקר בגין הביקורת על דוחות הכספיים וכל הקשור להנהלת החשבונות על פי השיטה הכפולה.

כמה מילים על הנהלת חשבונות כפולה

ראשית, יש לציין כי גם יחידים עשויים להידרש להנהלת חשבונות כפולה במצבים מסוימים, בעיקר במחזורים יחסית גדולים וכן בהתחשב בתחומי העיסוק, במספר העובדים המועסקים ובפרמטרים נוספים. יחד עם זאת, הנהלת חשבונות לחברה קטנה בע"מ תמיד תהיה דו-צידית, כלומר כפולה. המשמעות היא שכל פעולה הקשורה להוצאות והכנסות החברה נרשמת בשני טורים של חובה וזכות, דבר המאפשר שמירה על תמונה פיננסית ברורה ומדויקת.

אין ספק שמדובר ביתרון עבור בעלי החברה המעוניינים להיות עם האצבע על הדופק לגבי הפן הפיננסי של החברה. בשיטה זו תקבלו דו"ח מאזן (דו"ח על מצב הכספי) ברור ומסודר של תשלומים לספקים, הכספים שיש בקופה, חיובי כרטיסי אשראי, נכסים קבועים, הוצאות תפעוליות, מכירות, תזרימי מזומנים וכדומה. על הנתונים הללו גם מסתמך רואה החשבון העורך את הדוחות עבור החברה ומבצע ביקורת על התנהלות הפיננסית, וכאמור ביקורת רואה חשבון היא חובה על פי חוק. מטבע הדברים, העלויות של הנהלת החשבונות עבור כל חברה בע"מ, לרבות חברה קטנה, הינן גבוהות יותר מאשר אלו של עוסק מורשה וזאת עקב המורכבות של הנהלת חשבונות של חברה , הצורך בעריכה והגשה של דוחות רבים יותר וביצוע ביקורת על דוחותיה הכספיים של החברה ע"י רואה חשבון מבקר.

האם לנהל את החשבונות בתוך החברה או במיקור חוץ?

מצד אחד, השארת כל נושא הנהלת החשבונות בתוך החברה, מאפשרת לכאורה יותר שליטה מהפן הפיננסי. כל המסמכים עוברים אל מנהל/ת החשבונות שיושב במשרד ליד, שתמיד זמין לענות לשאלות ולהסתכל על מסמכים חשבונאיים. מצד שני, המשמעות היא כמובן שיש צורך להעסיק מנהל חשבונות ולא פעם עובדים אחרים העוסקים בתחום ניהול החשבונות. בנוסף, העסקת כוח אדם בניהול חשבונות בתוך החברה אינו פוטר כמובן מהצורך בשירותי רואה חשבון חיצוני לשם ביקורת על דוחות הכספיים וייצוג מול רשות המיסים במצבים מסוימים.

למעשה, חברות רבות מעדיפות להעביר את הנהלת חשבונות למיקור חוץ עקב החיסכון בתשלומי משכורות ותנאים סוציאליים לעובדים שכירים. כמו כן, בחברות אלו עושים את החישוב ומבינים שקיים גם חיסכון על התקנה ושדרוג של תוכנות הנהלת חשבונות שונות בהתאם לדרישות רשות המיסים, וגם חיסכון בהוצאות על ציוד משרדי באופן כללי. מלבד זאת, העברת הניהול לידי משרד חיצוני שבראשו עומד רואה חשבון, נותן שקט נפשי בידיעה שהמלאכה מבוצעת על ידי האנשים המקצועיים ביותר, כמו כן, עניין של דוחות כספיים נפתר עם העברת את כל התחום של הנהלת חשבונות למשרדו של רואה החשבון.

בימינו קיימים פתרונות טכנולוגיים מתקדמים, המאפשרים להשיג כל מידע וביצוע כל פעולה בלחיצת כפתור. דוגמה מצוינת לכך היא האפליקציה הייעודית של משרדנו, המייתרת את הצורך להגיע  למשרדינו לצורך פעולות רבות.

כיום כל הפעולות והתקשורת מבוצעות אונליין בצורה נוחה וקלה, בין אם מדובר בהוצאת כרטסות, קבלת מידע על תשלום מקדמות למס הכנסות ותשלומים למע"מ, הפקת מסמכי הכנסות ושליחתם ללקוחות, הפקת דוחות רווח והפסד ודוחות השוואתיים, ולמעשה גישה לכל נתון ולכל מסמך באמצעות לחיצת כפתור בלבד. לכך מצטרף כמובן הצוות המקצועי של משרדנו הפנוי והזמין למתן מענה לכל שאלה ובקשה.

לפרטים נוספים בנושאים אלו ולקבלת שירותי הנהלת חשבונות לחברה קטנה, הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 073-374-4594 או באתר האינטרנט שלנו: חג'ג' ושות' רואי חשבון ויועצים.

 

שקופים איתכם

אנו מאמינים שהלקוח חייב לדעת הכל ולהיות שותף לתהליך.
אצלנו תדעו בכל רגע נתון מה תשלומי המס הצפויים, תישארו מעודכנים תמיד ברשימות התפוצה שלנו, בדף הפייסבוק שלנו, ב-WhatsApp ובכל הערוצים. למה? כי אנחנו פה בשבילכם!